Om GI-mat

Som alla läsare av olika forum för GI-mat och allt annat som har med GI att göra vet finns det snabba och långsamma kolhydrater. Det är dem hela skalan om glykemiskt index handlar om. Man skulle kunna göra om och dela upp denna skala i lite olika kategorier:

Mycket långsamma kolhydrater – fiberrik kost som olika fullkorn och grönsaker som äts i så ospjälkat tillstånd som möjligt. På så sätt utvinns energin, sockret, fördelat under en längre tid. Därmed ger den sortens kost en längre mättnadskänsla och en mer välbalanserad blodsockernivå.

Långsamma kolhydrater – detta är inget exakt mått. Men de vanligaste fullkornsalternativen gäller här. Men det rekommenderas att man byter ut en del av dem mot frukt, grönsaker och fett.

Vanliga och vita kolhydrater – dessa kan absolut förtäras. Men kroppen måste ha ett jämt intag fördelat över hela dagen. Kroppen måste även vänjas in vid dylik kost. Men viktigast av allt är att energin omvandlas till socker snabbare ur snabba kolhydrater. Resten omvandlas till fett som hamnar inne runt kroppens organ.

Därför bör den som äter snabba kolhydrater vara försiktig. Mättnadskänslan försvinner snabbt och ersätts med ett sockersug. Är man inte idrottare är det svårt att hantera den här sortens högintensiva matintag utan att lägga på vikt. Socker är faktiskt ingen bov som många tror. Lever man nyttigt i övrigt och har köpt grönt te från TeButiken gör det ingenting att förgylla det med en sked honung. Precis. Det är alltid bättre med honung före socker och frukt före godis. Tänk på detta!Gott med grönsaker

Post Navigation